Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań. 2 etap Tramwaju na Naramowice jednak pomoże Połabskiej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
02-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań. 2 etap Tramwaju na Naramowice jednak pomoże Połabskiej
wiz. PIMRejon pętli Wilczak
Jak przekazuje Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, w ramach budowy 2 etapu Tramwaju na Naramowice miasto chce zbudować również brakującą relację skrętną od nowej trasy w kierunku Połabskiej i Winograd. Włodarz poinformował także, że miasto wciąż myśli o jednoczesnej przebudowie skrzyżowania ulic Garbary, Małe Garbary, Estkowskiego oraz budowie nowych Mostów Chrobrego, w celu zminimalizowania utrudnień w kursowaniu tramwajów od Małych Garbar do Katedry.

Drugi etap Tramwaju na Naramowice to jedna z kluczowych inwestycji tramwajowych, jakie muszą zostać zrealizowane na terenie Poznania w ciągu najbliższych lat. Budowa nowego odcinka wzdłuż ulic Garbary oraz Szelągowskiej ma zapewnić najdogodniejszy i najszybszy dojazd tramwajem z Naramowic i części Winograd do centrum oraz na prawobrzeże Poznania, bez konieczności kursowania trasą objazdową wokół Cytadeli.

Brakujące łuki w kierunku Połabskiej

Dzięki budowie ponad 2 kilometrów trasy tramwaje nie tylko skrócą czas jazdy na północ miasta, ale dojadą również do stacji kolejowej Poznań Garbary, czyniąc zeń jeden z najlepiej skomunikowanych punktów przesiadkowych w mieście (szerzej napiszemy o tym w kolejnych dniach). O szczegółach inwestycji oraz jej plusach i minusach pisaliśmy obszernie w tym tekście.

Zwracaliśmy w nim uwagę przede wszystkim na konieczność wykonania brakującej (w PFU dla tego zadania) relacji skrętnej, która umożliwi kursowanie nowym odcinkiem tramwajów także w kierunku pętli Połabska oraz szeroko rozumianych Winograd. Podobne zdanie prezentowała komórka miejska odpowiadająca za organizację komunikacji w Poznaniu, a więc Zarząd Transportu Miejskiego.

– W przyszłości nie można wykluczyć poprowadzenia ewentualnej odnogi trasy tramwajowej w kierunku ulicy Winogrady. Każda dodatkowa relacja zwiększa elastyczność sieci i - co do zasady – jest warta rozważenia. Zarząd Transportu Miejskiego byłby zainteresowany rozwiązaniem, które pozwoliłoby pokonywać relację Szelągowska – Winogrady i vice versa wagonami jednokierunkowymi – mówił nam wtedy Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM.



map. OpenRailwayMap. Widoczny przerywany łącznik na ulicy Winogrady

Budowa opisywanej relacji skrętnej mogłaby zostać zrealizowana w dwóch miejscach. Po pierwsze jako budowa nowego torowiska w ulicy winogrady na odcinku Przełajowa – Szelągowska lub też poprzez dodanie łuków torowych w rejonie pętli Wilczak. Realizacja takiego rozwiązania pozwoli też zmniejszyć uzależnienie całej sieci od węzła Most Teatralny, a konieczność takiego działania świetnie pokazała chociażby sytuacja sprzed kilku tygodni, kiedy trzeba było zawiesić ruch do pętli Piątkowska oraz Połabska z powodu złego stanu kamienicy w rejonie wspomnianego węzła.



Rejon pętli Wilczak i miejsce, w którym miałyby powstać brakujące łuki torowe

Tramwajem na Połabską poprzez Szelągowską

Mimo tego, że realizacja 2 etapu Tramwaju na Naramowice w takim kształcie (bez wykonania relacji skrętnej dla tramwajów z Szelągowskiej w kierunku Połabskiej) wydawała się przesądzona, to wcale tak nie jest. Jak dowiadujemy się bowiem z odpowiedzi na pismo posła Franciszka Sterczewskiego udzielonej przez prezydenta Poznania, Jacka Jaśkowiaka, samorząd chce wykonać taką relację skrętną już teraz.

– W ramach ogłoszonego przez Inwestora Zastępczego - Poznańskie Inwestycje Miejskie postępowania na wybór Wykonawcy dokumentacji projektowej dla budowy trasy tramwajowej na Naramowice w Poznaniu – etap II, ujęto następujący zapis w dokumentacji przetargowej: „ W zakresie pętli Wilczak należy przeanalizować ujęcie w ramach wydanej decyzji środowiskowej możliwości umożliwienia pełnych relacji skrętnych, czyli dodania względem PFU skrętu w relacji ul. Szelągowska – ul. Przełajowa (z możliwością wykorzystania wjazdu i wyjazdu na pętlę „Wilczak” zarówno od strony ul. Szelągowskiej, jak i ul. Przełajowej)”.

Dodatkowo w przypadku braku możliwości ujęcia takiego skrętu w ramach wydanej decyzji, Wykonawca zobowiązany będzie do uzyskania nowej decyzji obejmującej obszar niezbędny dla wykonania relacji skrętnej. W związku z możliwością opracowania dwóch rozwiązań dla przedmiotowego rejonu, ostateczna decyzja o wyborze wariantu zostanie podjęta po identyfikacji ewentualnych ryzyk oraz różnicy kosztów, a także ich wpływu na pozostałe elementy dokumentacji projektowej – przekazał włodarz Poznania.

Łuki przy Wilczaku a nie tory na ul. Winogrady

Uzupełnieniem inwestycji torowych w rejonie pętli Wilczak powinno być również wykonanie skrętu dla tramwajów z ulicy Winogrady w ulicę Murawa, w celu lepszego skomunikowania osiedla Zwycięstwa oraz Wichrowego Wzgórza (przypomnijmy, że miasto analizuje też możliwość wydłużenia tramwaju w rejon skrzyżowania Połabskiej i Lechickiej).

– Warte rozważenia byłoby również wykonanie relacji skrętnej z ulicy Winogrady w ulicę Murawa, jednak relacja ta nie została ujęta w projekcie dla trasy tramwajowej na Naramowice - etap II – napisał Jacek Jaśkowiak odnosząc się do powyższego zagadnienia.

Samorządowiec dodał, że “w przyszłości nie można wykluczyć poprowadzenia ewentualnej odnogi trasy tramwajowej w kierunku ulicy Winogrady, co potwierdza opracowana koncepcja przebiegu trasy między ul. Przełajową i Szelągowską”, co każe sugerować, że jak na razie łącznik w ulicy Winogrady nie zostanie zrealizowany.

Podsumowując ten wątek należy stwierdzić, że dla Poznania kluczowa jest zarówno rozbudowa sieci tramwajowej jak i uelastycznienie już istniejącej infrastruktury, dlatego każde punktowe działanie poprawiające konkurencyjność ruchu tramwajowego jest po prostu niezbędne. Umożliwienie kursowania tramwajów w rejon Połabskiej oraz Winograd nową trasą na Szelągowskiej jest właśnie przykładem takiego działania.

Połączenie dwóch inwestycji w jednym czasie? Decyzji wciąż nie ma

Franciszek Sterczewski zapytał władze miasta również o drugi istotny wątek związany z budową nowej trasy. Chodzi mianowicie o możliwość skoordynowania budowy nowych Mostów Chrobrego oraz części trasy na Naramowice w taki sposób, żeby zamknąć ruch tramwajów na osi Małe Garbary – Katedra tylko raz (będzie tego wymagać budowa nowych przepraw mostowych jak i budowa skrzyżowania ulic Małe Garbary, Garbary oraz Estkowskiego w ramach budowy 2 etapu tramwaju na Naramowice).

W lipcu bieżącego roku pisaliśmy o tym, że miasto przeanalizuje taką możliwość, co byłoby zresztą działaniem identycznym (choć na większą skalę) jak w przypadku modernizacji torowiska na ulicy Święty Marcin w powiązaniu z budową trasy tramwajowej na Ratajczaka.

Czy miasto nadal planuje przeanalizować te możliwości?

– Odnosząc się do możliwości jednoczesnego remontu ulicy Małe Garbary oraz Mostu Chrobrego, w ramach obowiązków przyszłego wykonawcy dokumentacji projektowej będzie m.in. przeanalizowanie możliwości wykonania podziału budowy II etapu trasy tramwajowej na Naramowice, na odcinki. Wówczas możliwe będzie podjęcie decyzji o ewentualnej równoległej realizacji obu inwestycji, uwzględniając jednak m.in. różnice w aktualnym stanie zaawansowania prac projektowych – napisał w odpowiedzi na poselskie pismo Jacek Jaśkowiak.

Wspomniane etapowanie prac budowlanych dla drugiego odcinka Tramwaju na Naramowice ma uwzględnić możliwość dojazdu tramwajów dwukierunkowych w rejon ulicy Północnej, co miałoby skomunikować w dobry sposób stację kolejową Poznań Garbary.

Krótka historia inwestycji

Przypomnijmy, że budowa drugiego odcinka Tramwaju na Naramowice miała być realizowana przy udziale środków europejskich z obecnej perspektywy unijnej, w formule “projektuj i buduj”. Jednak z powodu ogromnych kosztów - około 770 mln złotych, miasto zdecydowało się o zmianie formuły zadania i oddzielnym wykonaniu projektu oraz samych prac budowlanych. To wszystko sprawia, że realizacja inwestycji miałaby się rozpocząć w 2028 roku i potrwać do 2030 roku. Aktualnie trwa przetarg na projekt, w którym niedawno otwarto złożone oferty.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Kto zaprojektuje drugi etap Tramwaju na Naramowice?

Komunikacja

Poznań. Kto zaprojektuje drugi etap Tramwaju na Naramowice?

Jakub Rösler 18 listopada 2024

Poznań. Ważna linia tramwajowa kapituluje przed autami

Komunikacja

Poznań. Ważna linia tramwajowa kapituluje przed autami

Jakub Rösler 07 października 2024

Tramwaj na Naramowice etap 2. Jest przetarg na projekt

Komunikacja

Tramwaj na Naramowice etap 2. Jest przetarg na projekt

Redakcja/inf. pras. 30 września 2024

Drugi etap tramwaju na Naramowice najwcześniej w 2030 roku

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań. Kto zaprojektuje drugi etap Tramwaju na Naramowice?

Komunikacja

Poznań. Kto zaprojektuje drugi etap Tramwaju na Naramowice?

Jakub Rösler 18 listopada 2024

Poznań. Ważna linia tramwajowa kapituluje przed autami

Komunikacja

Poznań. Ważna linia tramwajowa kapituluje przed autami

Jakub Rösler 07 października 2024

Tramwaj na Naramowice etap 2. Jest przetarg na projekt

Komunikacja

Tramwaj na Naramowice etap 2. Jest przetarg na projekt

Redakcja/inf. pras. 30 września 2024

Drugi etap tramwaju na Naramowice najwcześniej w 2030 roku

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5